الخميس، يونيو 02، 2005

تعاطف

من تعليقات قراء العربية على موضوع الأربعاء الأسود:

"
يجب العوده بالتحليل لأساس المشكلة وهي ان المرأة في مثل هذه الحالات تعدت الحدود الشرعية من حجاب وعدم اختلاط فتسلط عليها من لايخاف الله .................. الحل في العودة للدين لنحفظ اعراضنا من الذئاب المفترسة المتربصة .... وعلى الرجال الصمود والمطالبة بالحقوق وفق ما سنه ديننا الحنيف ."

"محارم المسلمين لايدخلون المظاهرات"

"هذا جزاء الاختلاط وقلة الادب تحت شعار الحرية وممارسة المراة دورها فى المجتمع والتقدم التحضر__تستاهلوا مرة تالتة بس يا رب تتعظوا"

"من الاسلم للاخت المسلمة أن تجلس في بيتها كما أوصانا القران الكريم وأحاديث المصطفى صلى الله علية وسلم ."

"
الى أختى رابعة .ارجو ان تصبحي خامسة.. كان أولى لك أن تقبعى فى المنزل ...ففى خروجك لتلك المظاهرة ...أقل شئ الاحتكاك بالرجال ...وهل هذا قليل ..؟ا ما نوال فتقول : ثم وجدت مجدي علام عضوفي الحزب الوطني .ثم تقول : ((نوال أنها ستلجأ إلى محكمة الجنايات الدولية وجمعيات حقوق الإنسان إذا لم ينصفها القضاء المصري. وشددت نوال على أنها ليس لها أي توجه سياسي وليس لها صلة بأي حزب. )) فهي لا صلة لها بلي توجه سيلسي او اي حزب و لكن يبدو لي انها تعرف مجدي علام ويعرفها .و ستوصل الموضوع الى محكمة الجنايات الدولية وجمعيات حقوق الإنسان."

"يستاهلوووووووا اكتر من كده خلى الاختلاط والتشدف بحرية المرأة وعمل المرأة ينفعهم احسسسسسسن بس يا رب بقية الستات المحترمين يتعظوا ويبطلوا كتر كلام عن حرية المرأة وعملها ويقعدوا فى بيوتهم احسن محترمين ديه أخرة الحرية والاختلاط ومرة تانية يستاهلوااااااااااااااااااااا ارجو نشر التعليق"

"
ليت نساء السعودية يأخذون العبرة من البلدان التي سمحت بالاختلاط . هذا غيض من فيض . هناك انتهاكات واغتصاب غير معلنة . هذا يحدث في بلد متاح فيه كل وسائل التسلية والمرح والانفتاح بمعنى الكلمة ومع ذلك الذئاب البشرية تنقض على أعراض النساء من الاسر المحافظة ليخطلط الحابل بالنابل , أين الغيرة على الأعراض . يا أيها الرجال الذين يطالبون بقيادة المرأة للسيارة لتكون فريسة الذئاب في الطرق البعيدة عن أعين الناس . أولاد وبنات يتعرضون للخطف والانتهاك ومع ذلك هناك أبواق آثمة تطالب لمزيد من الانفتاح والاختلاط . نسأل الله أن يلجم هذه الابواق وكل من يؤيدهم بنار جهنم . وحسبنا الله ونعم الوكيل ......!!!!!!!!!!!"

"
ايتها الاخوات العزيزات انى ادين بشدة ما حدث لكم و لكن هل سألت واحدة منكم نفسها من سبب هذا . ام انكم سارعتم باتهام بعض الاشخاص و القيادات . لا يا اخواتى انتن السبب فلو جلست كل منكن فى بيتها لما حدث لها ما حدث . لا تلومن الا انفسكم. انتم من اختار ذلك.و يا اسفاة"

"الى أختى رابعة ... كان أولى لك أن تقبعى فى المنزل ...ففى خروجك لتلك المظاهرة ...أقل شئ الاحتكاك بالرجال ...وهل هذا قليل"

"انتوا مش ملاحظين إن مافيش ولا واحدة من البنات دول محجبة ؟؟؟؟"

*ملحوظة: تفرض علي الأمانة أن اقول أن هذه التعليقات مثلت أقلية وسط تعليقات ايجابية كما رد عليها و فندها الكثيرون...

هناك 17 تعليقًا:

The Sandmonkey يقول...

WOW

REALLY.. WOW!

I am glad that they established it's the women's fault for getting beat up, the same as it is if she gets raped. It must be really convenient for them to think this way huh? Men blameless from everything from Rape to assaulting women in public. Instead blame the victim, the women. Keep them in the kitchen barefoot and pregnant.

How people like this still exist i have no idea!

Awlad el Shar.. wallah balash neshem omohom. Awlad el Kalb!

Mohammed يقول...

Sam,
many of the commentators were women..
it's like a woman like that is thinking:" yea, i'm stuck at home with no rights, but look what happens to the other free women, this proves my misery to be the right option"
she envies them and hates them because they are a challenge to her...

The Sandmonkey يقول...

Mohammed,

I highly doubt those posters were real women. Just because they say they are doesn't mean they actuallya re.

But even if it is a woman, it's a woman that carries that same "Blame the victim" mentality, that for some reason is prelevant in our society. Ana mesh fahem elnass doll betfakar ezay. A77a begad. 7ayn2etoony!

مصراوى يقول...

لا حول ولا قوة إلا بالله
يبدو والله أعلم إن ما فيش فايدة طالما ظلت هذه الأدمغة المصفحة ضد أى قيم إنسانية موجودة فى المجتمع تعيث فيه تعليقا وتنظيرا
يا أمة ضحكت من جهلها الأمم

Alaa يقول...

I don't see any value in arguing with people who would deny us our humanity but for what its worth there where many mohagabat and they got the same treatment, one of them is abir who broke her arm while struggling with the baltageya.

thanx for reaffirming my racist xenophobic hate of saudis.

wa7ed mn masr يقول...

يا عم محمد هو مش كفايةعلينا البلاوي اللى عندنا، كمان بلاوى غيرناهيبقى كتير أوى ، فمرة أخرى الأشقاء(الشمتانين)!هناك لا يفهمون ما حدث إلا على إنه جنس ، الحقيقة لاأفهم كيف يمكن أن تختزل الحياة هكذا ؟كيف مازال البعض بعد كل ما مر بالبشرية على مدي تاريخها يرون المرأة على أنها جسد فقط ، و أن دورها يقتصر على تلبية الإحتياجات الجنسية لزوجها و( تنضيف البيت)والأسوأ أن يتصوروا أن هذا هو هدف إلهى و حكمة إلهية، مرة أخرى يستعملون الله كوسيلة لتبرير عنصريتهم و و جهلهم.يا عم محمد إحنا اللى فينا مكفينا بس باين قدرنا نبقى متحاوطين مش بس بالفاسدين لكن كمان بالجهلة

ibn_abdel_aziz يقول...

محمد
اظن ان هذه التعليقات قادمة من نساء في السعودية
لانها كثيرة وبنفس المحتوي تقريبا

وهؤلاء لا يرون الدنيا الا بطريقة معينة
الغريب انهم يستخدمون الانترنت والتي هي تعتبر " مصدر فتنة" بالنسبة للكثير
ليعلقوا علي الحدث نفسه

هناك شئ وحيد انا لست مقتنع به كثيرا بخصوص " هتك العرض" اللي حصل ودعك من نعليقات هؤلاء النسوة العجيبة

الصور التي سجلتها العدسات توحي بالتدافع وتساقط البعض فوق البعض
لم اري اي صورة واضحة توحي بان الفتاة تم اصطيادها وانتهاك عرضها بالتحديد

هل عندك صورة واضحة تثبت هذا ؟ ام ان القضية عبارة عن
" هو قال - هي قالت"
؟؟؟

النقطة الاخري انك تذكر حادثة اعتقال مجموعة من الطلبة والطالبات من هندسة منوف منذ حوالي 4 او خمس شهور بتهمة الانتماء الي سلام
وتذكر كيف كان رد فعل المعارضة
لا زلت احتفظ بردود الافعال المخزية التي كان منها
" ربنا يعينهم"

الا تري معي نموذجا للطم والندب ان كان الضحية منتم او متعلق او مرتبط باتجاه معين ؟

بصراحة يا محمد ...انا لا شاعر بالرغبة في المشاركة في اي مغامرات او اعبر عن اي قضايا لهؤلاء الناس

لانهم مصابون باعلي درجات النفاق

بخصوص النساء التي تحدثت عنهم
فهم في عالم اخر
ومشكلتهم مختلفة

تري هل تستطيع ان تضع موضوعا منفصلا تناقش فيها نفاق المعارضة وعيوبها واستئثارها بشعار ات الحرية
؟

لو تستطيع
تامل رد الافعال

تذكر
عندما انتقدت انا الاخوان وبقوة
وجدت العشرات من الناس يقراون لي ويعلقون علي ما قلت

وعندما تحدثت عن المعارضة ونفاقها وامراضها واعراض معنية فيها تحتاج الي علاج

ستجد كثير من هذه المجموعات التي كانت ملتفة ستنفض

انا فقط الاحظ
واكتب ما اشعر به
لان هذه حرية حقيقية

جرب وقوللي
لو حبيت

Catherine يقول...

haha..Oh my god..
It does'nt matter..They can use internet and latest technology and all that..And stil want to live like animals..It's like giving Tarazan a computer..They don't WANT to change or evolve, they think god tells them to keep on living like Tarazan..Or even worse than Tarazan..

ارحم دماغك! يقول...

محمد..انتا بتقابل الناس النفخ دي فين؟
مش كده يابني صحتك!

ربنا يسامحك يا محمد!

Alaa يقول...

الأخ ابن عبد العزيز

أولا انت قافل الcomments على أعضاء blogger, أنا مثلا كنت عاوز أرد لكن مقدرتش.

أول مرة بصراحة أسمع عن موضوع أعضاء سلام اللى اتقبض عليهم و أحب أعرف تفاصيل أكثر


خد باللك ان تقريبا كل جماعة و مجموعة كانت بتتحرك لسجنائها فقط عدا جماعات حقوق الانسان و دول بيتحركوا لأى حد بما فى ذلك حزب التحرير الاسلامى و ما شابه و ان كان موقفوش مع أعضاء سلام يبقى مسمعوش أو معرفوش يتصلوا بأهل المقبوض عليهم

أما موضوع هتك العرض الصور صعب تبين اللى بيجرا وسط الزحمة و أديك شفت لكن الثابت ان الهدوم اتقطهت و دى شهادات البنات و السيدات اللى اتعرض للهجوم و شهادات اللى شافوا و الكلام اتسجل و اتنشر و صدق اللى انت عاوز تصدقه.

minesweeper76 يقول...

Just a reminder, only 86 years ago the majority of Egyptians, both women and men, had similar thoughts when women took off to demonstrations during the 1919 revolution. Back then, they were not ridiculed by intellectuals, and no one ever claimed that they enjoyed “living like animals”. Instead, a whole process of civil evolution started, and went through ups and downs for almost 90 years. And still, I won’t be surprised if some women in Upper Egypt have similar opinions to those of their fellow sisters in the Gulf.

Thanks Mohammed for pointing out that those quotes represent a minority, which makes me wonder, what was the point of posting them in the first place?

hamada-elmasry يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
hamada-elmasry يقول...

الاخ ابن عبد العزيز ..
لو لم تكن شاهدت تغطية قناة الحرة لمهازل يوم الاستفتاء بالصوت والصورة فقد فاتك الكثير ..فقد عرضت القناة لقطة لاحد البنات وفرد امن مركزي (بثياب مدنية )يمسكها من احد اجزاء جسمها وهي تصرخ فيه بعزم ما فيها :(يا قليل الادب ..يا حيوان) ..لا اعلم مفهوم هتك العرض بالنسبة لك ولكن بالتاكيد لن يكون ان تغتصب الفتاة على قارعة الطريق ويقف المصورون لتصويرها بكل هدوء !! اليس كذلك !! عموما هناك صور للبلطجية وهم يمزقون ملابس (نوال علي) الصحفية نشرتها (جريدة الوعي المصري) ونقلتها عنها صحف المعارضة المصرية ووكالات الانباء ها هي
http://misrdigital.blogspirit.com/files/nawal_rape.htm

R يقول...

أنا أحب دائماً أدافع عن ابن عبد العزيز عشان أنا فاهم قصده. فعلاً الصور المنشورة لم توضّح أفعالاً فاضحة (والحمد لله أنّها لم توضّح)، لكنّ تواتر الشهادات والثقة في المصادر المختلفة تجعل الأمر جليّاً (خاصةً أن الحزب والأمن لاذوا بالصمت ولم يتبجحوا في الرد)، ومع ذلك، لا زال التحقيق مستمراً.

علاء على حق تماماً. يكفي أنّ علاء شخصيّاً يخصص مساحةً كبرى (أظنّها تكلفه بعض المال) لنشر كل فكرة مصريّة من اليمين واليسار وعلى اختلافها، على عكس مواقع تنشر الفكر اليساري فقط أو العلماني فقط أو تخصص صفحاتها لأي فكر "يخدم الإسلام" على حد قولها.
وكلام علاء سليم عن منظمات حقوق الإنسان التي قد تختلف معك ولكنّها تبذل كلّ الجهد للدفاع عنك. وكلام علاء ينطبق عليه تجربتي في اتّحاد الطلبة في الجامعة، حيثُ كُنت أسمح-كأمين للجنة الثقافيّة-بنشر أفكار من اليمين واليسار في المجلة وأشعار غزل ومقالات دينيّة لعضو أسرة النور، بينما حين تولى عضو أسرة النور أمانة اللجنة، رحب بمشاركتي بابتسامة ولم يحدُث. أذكر أيضاً مجلة حائط حرّرتُها إثر حادث مقتل 16 مسيحياً في أبو قرقاص، كانت عن بشاعة الحادث وعن معنى الإرهاب وعن كون الإرهابيين أنفسهم ضحايا. اختفت المجلة مع ابتسامة من قائد عشيرة الجوالة (العلمانيّة).

يُتبع

R يقول...

يحي عيّاش: أشعر أنّ بينك وبين محمّد بعض الشد (من عدّة تعليقات سابقة)، لكنّني لا أفهم تعليقك ولا علاقته بالمقال. من تقصد بالـ"ناس النفخ"؟ المعلقين في المدوّنة أم المعلّقين في "العربية"؟
وربنا يسامحنا جميعاً

أمّا عن تعليقات العربيّة، فأنا لا أستغربها. لكن كونها قلّة أو كون القرّاء فنّدوها لا يمنعني ولا يمنعك من البكاء والتحسُّر.
بس

ibn_abdel_aziz يقول...

الاخ علاء

انا قافل علي اللي بيخشوا يكتبوا تعليقات من غير ميقولوا هم مين
فمعلش جت فيك :)

انا بس بحب اعرف مين اللي علق عشان اشارك معاه بعد كدة

بالنسبة لموضوع معتقلي سلام فححطلك نص بيانهم الخاص بالحادث في نهاية تعليقي ده

بالنسبة لموضوع هتك العرض
انا كان قصدي ان الصور نفسها مش واضح فيها حاجة غير ناس متبهدلة

وهي دي الصور اللي موجودة عل يمصر ديجيتال وغيرها ويبدو ان كل الصور جاية من مصدر واحد تقريبا

وقد ايت اكثر من عشرين صورة
وبالتالي حتي من يتناقلون الصور لا يعرفون من اين تاتي المعلومة غير من التعليق اللي تحت الصورة اللي ممكن ميكونش معبر عنها

انا شخصيا اهلي مش مصدقين موضوع هتك العرض ده
مصدقين العنف والضرب
بس هتك العرض مش داخل مخهم

عشان كدة انا قلت في اكتر من مكان
هل اللي بيحصل اصلا يصدقه الانسان العادي ؟
محتاجين نسال الناس العادية
مش نسال بعضنا البعض


الاخ طهقان
انت خدت بالك من الرابط اللي ادتهولي ؟

http://misrdigital.blogspirit.com/files/nawal_rape.htm

خدت بالك من كلمة اغتصاب نوال دي؟
اغتصاب
صح ؟
يعني بالمفهوم المصري
البت اتاخدت وقلعوها ومارسوا معاها الجنس بالقوة

عشان كدة الكلام مش راكب علي الصورة

يعتي مثلا من الاربع صور اللي شفتهم مفهمتش ايه اللي حصل

شيل التعليق خالص واقولك انا حشوف ايه

اول صورة زي ميكون وقعت علي الارض وشوية شباب بحاولوا يقوموها

فهمت انا قصدي ايه ؟

انا مش بدافع عن الحكومة

لكن مش فاهم اللي بيحصل برضك
ومعلش متزعلش مني
انا لا بصدق كلام كفاية كله ولا الاخوان كله
من خبرة وتجربة
كل واحد بيزود العيار عشان يحسسك ان الموضوع مصيبة

وعشان محدش يفهمني غلط
انا مش بهون من اللي حصل
انا فقط اتساءل

وربنا يكرمك يا رامي عشان فاهمني :)
بس مش واخد بالك ان الشهادات الكتيرة اللي بتقول عليها دي هي نفسها متناقلة
يعني محدش شاف حاجة
الكل بيقول اللي سمع عنه

وفي النهاية

انا كلامي ان كان مش واضح
اوضحه تاني

تحري قبل ان تتبع تكون بوق
والا فقدت مصداقيتك
وغالبا هي التي تبقت لاي شخص شريف

بالنسبة لقناة الحرية
محصلش اني شفتها قبل كدة

لو عندك يا اخ طهقان اي فيديو متصور هاتهولي عشان اشوفه
مافيش مانع اني اغير رايي
منا يمكن اكون غلطان

بس اللي انا متاكد منه
ان الضجة الاعلامية الكبيرة لا يصدقها حتي الناس العاديين
ما عدا المقربين من دوائر المعارضة والمثقفين

علاء باشا
ادي نص بيان الاعتقال

20/1/2005

بيان عاجل



الي كل وسائل الاعلام وجمعيات حقوق الانسان والمؤسسات الحكومية والمنظمات الأهلية
وكل مواطن مصري ومواطنة مصرية .



شهد أهالي مدينة منوف (بمحافظة المنوفية) في السادس عشر من يناير حالة اخري
من حالات الترويع والتخويف التي تمارسها بعض قوات الأمن تجاه مواطنين ومواطنات
مصريين كل جريمتهم هو التعبير عن الرأي , حيث قامت مجموعة من قوات الشرطة
بالقاء القبض علي طلبة وطالبات من كلية الهندسة بمدينة منوف كانوا يوزعون
بيانات جبهة " سلام " والتي تحتوي علي طلب الجبهة للسيد عمروموسي بأن يكون
مرشحا رئاسيا لعام 2005 بناءا علي استطلاعات الراي التي قامت بها الجبهة
وغيرها من الجهات المستقلة وشارك فيها الاف المواطنين



نتعجب من تصريح الرئيس بانه يرحب بفكرة وجود متنافسين علي الرئاسة في
انتخابات الرئاسة المصرية في شهر اكتوبر القادم وبين افعال قوات الامن غير
الدستورية والمخالفة لأبسط حقوق الانسان التي تناقض هذه التصريحات , فهل
ياترى هي توجيهات من الحكومة المصرية أم تصرف طائش لبعض الضباط وقوات الامن
؟



والجبهة الشعبية السلمية لإنقاذ مصر – سلام , تؤكد أن هؤلاء الذين تم القبض
عليهم عند كلية الهندسة بمنوف هم مواطنون ومواطنات مصريات آمنوا بثوابت
الجبهة وافكارها أيا كان انتماؤهم او أيديولوجيتهم وانهم تحركوا علي اساس
فهمهم بأن الجبهة تمثل كل المصريين والمصريات الاحرار الذين يؤمنون بحقهم الوطني
والانساني والديني في حرية اختيارهم والدعاية لمن يرونه مؤهلا ليرشح نفسه في
انتخابات الرئاسة المصرية القادمة .



وان الجبهة بكل اعضائها ومؤيديها والمتأثرين بمبادئها تحيي كل مصري ومصرية
يعتز برأيه ويضحي من اجله لأنها حق من الله مكفول له , ولا يحق لأي انسان ان
يسلبه اياه



وتعاهد الجبهة الشعب المصري علي مواصلة الدفاع عن حقوقه بلا تفرقة بين اي
مواطن واخر وأن تقوم بكل طاقتها في اطلاق سراح المأسورين من الاحرار المصريين
الشرفاء



وتدعو الجبهة كل جمعيات حقوق الانسان وجميع وسائل الإعلام وكل المؤسسات المختصة
بمثل هذه المخالفات المشينة ان تتدخل لإطلاق سراح الطلبة والطالبات الذين تم
القبض عليهم بلا أدني جريمة و ان تحث الحكومة المصرية على وقف اي ترويع
أوإرهاب لأي مواطن مصري يبدي رأيه الحر في وطنه الحر.



وتؤكد الجبهة انها لا تمثل اي اتجاه ايديولوجي او سياسي معين بل هي مظلة تحوي
جميع الإتجاهات وهؤلاء الذين لا ينتمون الي اي فكر أو ايديولوجية أو حزب وهم
اغلبية الشعب المصري



فمصر حرة ...وكل اهلها أحرار .



الجبهة الشعبية السلمية لانقاذ مصر – سلام

معلومات هامة:

أرقام تلفونات كلية الهندسة بمنوف :

048/3661434

048/3661517

فاكس:

048/3660716

عنوان البريد الإلكتروني للكلية:

electron@...

عنوان الموقع الرسمي للكلية الهندسة بمنوف:

http://electronic.menofia.edu.eg



ولمزيد من المعلومات يرجى الإتصال بالجبهة الشعبية السلمية لإنقاذ مصر – سلام

www.salamegypt.org

Alaa يقول...

بن عبد العزيز


اقرأ الشهادات اللى كتبها اللى حضر و أقرأ كلام الفتيات اللى تم هتك عرضهم و ده كلامهم هما أنا زى ما قلت الصور صعب تبين أكتر من كده

فى النهاية لازم تختار تصدق مين و تكدب مين أنا أعرف شخصيا ٤ بنات من اللى اتعرضوا لتحرش جنسى عنيف جدا و أثق فى كلامهم.

أما بالنسبة لاستخدام كلمة rape فعلى حد علمى مفيش التفريق ما بين الاغتصاب و هتك العرض عند الغرب الناطق بالانجليزى يعنى دى الكلمة اللى كنت هاستخدمها برضه، لكن ممكن ده يكون جهل منا.

أما بخصوص موضوع سلام هبص فيه أنا أحب دايما أعرف مين اللى بيستهبل فى مبادئه المعلنة (يعنى مثلا أغلب جمعيات حقوق الانسان رفضت تدخل فى قضية المثليين جنسيا رغم الانتهاكات الصارخة لحقوقهم و للقانون المصرى) تشكر على التوضيح

و زى ما قلت للأسف الباقى كله ما بيدافعش و مبيتحركش اللا لنشطائه و ميفتكروش الناس التانية اللى كاحصائات (عدد المعتقلين)

أما موضوع الناس مش مصدقة ده يصب فى نفس المشكلة اللى علقت عليها عند أفريكانو نعرف الناس ازاى؟

التحرش الجنسى و هتك العرض كأسلوب تعذيب مستخدم بقاله مدة و فى عشرات الحالات موثقة نعرف الناس ازاى؟؟